Wednesday, June 24, 2009

Denggi..

Salam semua,
Seminggu dua ni adalah minggu2 yang amat menyedihkan bagi aku..tanggal isnin (22.06.09), suami aku di sahkan positif denggi. Tapi still di peringkat awal. Aku risau sangat..banyak sangat penyakit yang menular sekarang ni..Husband aku dah lenguh2 seluruh badan..
Isnin malam tu pulak, anak aku palk demam..panas sungguh badannye...dengan kagetnye aku asyik sapukan kepalanye dengan air asam jawa..Biasala budak kalo demam..meragam jela..Kesian aku tengok husband yang dahla sakit2, anak plak nangis2..Dia kesian tengok anak kami..
Selasa (23.06.09), jam 8.30 kami pegi hospital checkup anak kami..bacaan platelet darahnye 139 kurang daripada normal..so, doktor suspect ada denggi jgk! Aduh, dugaan bertimpa2.. aku duk kat spital dari pukul 9am-12pm. Lepas tu husband aku kena check darah untuk 2nd round.. tapi on the way ke pusrawi pj sec.14 ( kena pg jgk kat c2 sbb dah ada rekod darah kat sane ). Bengang tol ngan pusrawi nih! lembab! ( mulala setan nak rasuk ni keadaan mcm ni). bayangkan test darah kul pagi tapi kul ptg br dapat result..tak ke hampeh tuh?
So, hari Rabu ( 34.06.09 ) bermula la kehidupan husband tercinta di Darul Ehsan Medical Centre..nasib baikla aku tau drive..jalan2 kat shah alam ni aku taula jugak walaupun takut2 berani nak drive nih! Selama 4 ari setengah aku ulang alik kat spital..dengan anak aku yang sakit lagi..macam campak pun ada jugak.. nasibla aku ada mak n bapak mertua yang sungguh baik hati..diorang datang dari kampung nak jaga anak aku..yela, cucu diorang..mane bleh biar je kan..
Keje? emph, dahla aku belom konpom lagi..so, UPL la jawabnye..7 ari tu..Tapi aku tak kesah sgt pasal duit bila dah jadi mcm ni..BIAR ILANG DUIT JANGAN ILANG LAKI!! Kah..Kah..Kah...
Time tula aku bleh tau sape kawan mase susah..sape sedara mare masa susah...takpela, aku tak harapkan ape2 pun..cuma tanya kabar pun xpela..aku terkontang kanting sorang2 kat cini..SEDIH PLAK!. sorang pun tak muncul...takut jangkit ke?? tak taula aku..
Lupa nak bagitau, dalam masa yang sama mak dan 2 org adik aku pun kena denggi lepas stay kat umah aku seminggu sebelum ni..Time tula aku rasa aku betol2 di uji..jadi, aku sentiasa pegang apa yang mak aku bagitau .." Allah akan selalu uji kita bila Dia sayang kat kita. tu maknanya kalo kita boleh handle ujian tu dgn hikmah, kita akan dapat pahala". bukan semua orang mcm tu tau! Harap2 aku tergolong dalam orang2 yang dapat pahala tu..
SEkarang ni semua ahli famili aku dah bebas denggi..Alhamdulillah... Aku harap semua orang akan berjaga2 dengan si nyamuk aedes ni..Boleh bawak maut!!! N untuk pengetahuan korang, aku sekeluarga dah tido dalam kelambu..Macam dolu2 tuh...
sekian..

* Tiada aedes tiada denggi!!

1 comment:

  1. "Allah akan slalu uji kita.bila DIA sayang kat kite"


    sungguh bermakne...

    sekian..;)

    ReplyDelete